X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Financieel" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Is de klant koning?

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
0
  Goed artikel ( 0 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van misterjoop misterjoop Auteur op infoyo sinds
17 September 2010


Bekijk het profiel van misterjoop
Datum: 21-09-2010
Auteur: Misterjoop
Na het omvallen van de Amerikaanse zakenbank Lehman Brothers, de miljarden staatsteun aan de diverse banken en de nationalisatie van ABN AMRO en Fortis in eigen land, was het tijd voor de banken en verzekeraars om de hand in eigen boezem te steken. Want een van de oorzaken van de crisis was wel de ongebreidelde hebzucht van bankiers. Waar men louter en alleen oog had voor torenhoge winsten en rendementen. En het belang van de individuele klant ondergeschikt was aan de targets en verkoopdoelstelling van de bank., om die hoge winsten maar te realiseren.

Maar het zou allemaal beter worden. Een van de lessen was, dat vanaf heden de klant centraal ging staan en het klantbelang nu werkelijk voorop zou komen te staan. Impliciet geven banken en verzekeraars aan, dat dit dus in het verleden niet zo was.

Maar nu, de tijd dat banken en verzekeraars dreigden om te vallen, minister Bos wekelijks topoverleg had met de bankdirecteuren ligt inmiddels achter ons. En dan is de vraag terecht, hoe ver is men gevorderd met het centraal stellen van de klant? Blijft het bij mooie ambities, loze kreten of wordt er daadwerkelijk iets gerealiseerd. De auteur is al enige jaren werkzaam in de financiŽle dienstverlening, en kan zodoende vanuit dichtbij zien hoe dit in de praktijk gerealiseerd wordt.

Banken en verzekeraars zeggen en vinden al jaren dat zij alles doen wat in het belang is van de klant. Alleen is hun versie op belang van de klant soms iets anders dan werkelijkheid. Veelal denken bank of verzekeraar dat zij weten wat voor hun klant het belangrijkst is, en stemmen daar hun producten en werkwijze op af. Door enkele intelligente hoogopgeleide marketing deskundige wordt een bepaalde strategie uitgestippeld waarmee de adviseur de klant dient te overtuigen van het nut daarvan. Op zich is dat niet zo verkeerd, er van uitgaande dat de adviseur deskundig is en weet wat voor de klant het beste is en waar hij het meest aan heeft. Maar daar wringt de schoen, want de adviseur krijgt vanuit werkgever targets en doelstellingen mee, op de meest winstgevende producten. En van de adviseur wordt de nodige creativiteit en commercialiteit verwacht waarmee hij de klant moet overtuigen van het nut van een bepaald product voor hem. Wellicht wordt het aan de hand van het volgende voorbeeld duidelijk: Banken en verzekeraars hebben het liefst dat klanten een doorlopende reisverzekering afsluiten. Dat staat namelijk garant voor vaste premie inkomsten. Terwijl voor een aantal klanten een kortlopende reisverzekering beter aansluit op hun behoefte. Wanneer de klant centraal staat, kijkt men dus vanuit het perspectief van de klant. En dat betekend dat men dan zegt, in uw geval is een kortlopende reisverzekering voordeliger, dat kunnen wij voor u regelen.
De praktijk is, dat veelal men allerlei redenen en argumenten aandraagt waarom de klant toch zou moeten kiezen voor een kortlopende reis.
Deze redenen en argumenten die dan worden aangedragen, zijn over het algemeen de voorgekauwde theorie van de marketing afdeling, die meent te weten wat voor de klant voordeliger is. Dus wanneer u in discussie bent met een adviseur, dan is dat dus, niet om dat beide een ander belang hebben, maar u beide een ander beeld hebt op het belang van de klant.

Natuurlijk is commercieel zijn geen misdrijf en moet een bank geld verdienen. De vraag is alleen hoe en waaraan? Wellicht is het een idee om de organisatie eens grondig door te lichten, en dan in het bijzonder eens kritisch te kijken naar de functies die niet direct nodig zijn voor het klantencontact. Dan zou wek eens aan het licht kunnen komen dat een tal van functies overbodig zijn, en alleen door de mensen zelf in stand worden gehouden.

Wanneer men op deze manier gaat snoeien in de organisatie worden de personeelskosten (de grootste kostenpost voor een bank of verzekeraar) aanzienlijk minder. En is de noodzaak om een bepaalde omzet te halen om de logischerwijs minder. Dit zal dan ook als gevolg hebben dat de adviseur niet productgericht het adviesgesprek ingaat maar klantgericht. En per geval bekijkt wat het beste voor de klant is en niet het winstgevende voor de bank, en daarbij klantvoordelen verzint.

Maar of dit praktijk wordt? Dan zal er nog heel wat water door de rijn moet stromen.

Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl